-->

torsdag 13 januari 2011

Premiär för bloggen Pengar eller Livet, eller både och?

Så var det dags för ännu en blogg att se dagens ljus. Ekonomiblogg, närmare bestämt.


Pengar-eller-livet, eller både och? heter den.


Eller vad kallar man en blogg som ska beröra så skilda ting som:
Investeringar i aktier, fonder, kanske även fastigheter nån dag, projekt för att kunna tjäna pengar via nätet, utdelningsaktier, passiv inkomst, spara pengar till dina barn eller snarare investera långsiktigt åt dom, kanske även diskutera vad som är viktigt i livet endera dagen? Kan bli filosofiskt värre här endera dan. Vi få se.


Fokus vad gäller investeringar kommer i första hand att beröra aktiemarknaden, både i Sverige och internationellt. För egen del sparar jag helst i aktier, långsiktigt! Gärna i utdelningsaktier/bolag, STORA stabila företag, med bra track record och fin vinst- och utdelningstillväxt. Jag vill bygga upp en portfölj med aktier av detta slag, som med tiden ska ge mig en passiv inkomst, som i slutändan ger mig friheten att själv råda över min tid.
Jag har ju nyligen upptäckt "ränta-på-ränta"-effekten och är helt såld på konceptet. Mer om det i ett senare inlägg.


 ”Ränta på ränta är ett av världens åttonde underverk” - Albert Einstein


Jag är inget proffs inom detta område, utan lär mig kontinuerligt. Har snappat upp en del under åren, men har nu hittat min väg (tror jag) och vill utveckla mina kunskaper inom området genom att skriva ned mina tankar och iaktagelser på denna blogg.


En slags öppen dagbok, där jag själv kan sortera mina tankar, mer eller mindre strukturerat och samla mina olika kunskaper på ett och samma ställe.


Jag har tänkt att blanda inlägg hej friskt och inte till en början hålla någon röd tråd. Får se om jag fokuserar på något område med tiden, det får som sagt tiden utvisa...


Tänker lägga in boktips på intressanta böcker, ha en lista på andra intressanta bloggar som jag följer, försöka lägga upp olika "skolor" över investeringskunskap jag kommit över. Vad mer får vi se...


Nu tar jag och funderar över fortsättningen tills nästa gång.
Kanske är mer strukturerad nästa gång!?



Vill du ta del av detta, varsågod, du är välkommen!

2 kommentarer: