-->

lördag 15 januari 2011

En riktig köp-och-behåll-aktie - Coca Cola

Jag som snöat in på utdelningsaktier och investeringar som man köper och behåller, har här hittat lite intressanta data på en sådan aktie!
Läs det hela ifall ni ids! ;)

Coca Cola - ett mycket bra exempel på utdelningsaktiers förträfflighet i långa loppet!

http://ir.thecoca-colacompany.com/phoenix.zhtml?c=94566&p=irol-stocksplit

Kolla in utvecklingen av Coca Colas aktie från 1919 fram till idag!

Även om Coca Cola inte är någon supersnabbväxare, så är den en stabil aktie som fortsätter öka sina vinster och utdelningar år för år (utdelningstillväxt), trots börskrascher som kommer och går. Allt eftersom splittas aktien och du får fler aktier.

Exemplet visar vad en aktie köpt 1919 har givit för utveckling i aktiepris, årlig utdelning, pris/aktie justerat för split, utdelning/aktie justerat för split, accumulerad utdelning under åren, även effekten av återinvesterad utdelning i det antal aktier den enda aktien har blivit med åren och till slut totalt marknadsvärde på aktien. (Men en liten notis - då har de inte räknat med några skatter eller courtage)

En imponerande utveckling, eller hur? Om man ser till att äga en sådan här aktie under långa tidsperioder, dvs!
Ränta på ränta-effekten gör sig gällande! Ju längre tid, desto större effekt! Hävstången blir kraftigare för varje följande år, ju längre tiden går.

1 aktie köpt 1919 för $40 och där du sen återinvesterat utdelningarna är idag 129 024 st, värda totalt $8 485 843 och har gett $88 415 i utdelning under åren.
Rätt bra facit tycker jag!

Då snackar vi inköp av en enda aktie!

Hade varit ännu bättre ifall du hade köpt 2 aktier till samma pris 1920 istället :) Eller kanske 100st!?

Men, men, man har ju kanske inte själv någon större nytta av alla de där pengarna efter 70 år, man kanske är död vid det laget, men kanske någon av ens barn eller barnbarn kan ha nytta av pengarna?

Jag har ju gett mig den på att, om inte nu jag kanske får nytta av mina långsiktiga placeringar, så kanske mina efterlevande får det! Om jag kan ge dem det, med hjälp av tidsförsprånget jag kan skaffa genom att börja investera nu i dessa slags bolag, så känner jag en tillfredsställelse redan nu av bara tanken att kunna ge främst barnbarn och barnbarnsbarn en bra ekonomisk grundplåt någon gång långt fram i tiden.
(Jag har en syster-blogg som jag kallat Spara-till-barn (http://spara-till-barn.blogspot.com/) där jag ska försöka samla inlägg inom det ämnet - med huvudspår att spara/investera långsiktigt till barn)

Ja, ja, man måste ha ett långsiktigt tänk för att detta investeringssätt ska attrahera. Det attraherar mig!

Trots detta har jag inte en enda Coca-Cola aktie ännu. Kanske måste börja köpa nu!

Tiden är ju ens vän! :)

1 kommentar:

  1. 4020 - Tack! Jag är glad att du får något tillbaka, för alla fina inlägg jag läst på din blogg!

    Du har inspirerat mig till mitt utdelningsinvesterande, så nu hoppas jag att jag kan bidra med något nytt någon gång emellanåt.

    Om inte annat så kanske något gammalt i ny version för någon ny läsare.

    SvaraRadera