-->

fredag 28 januari 2011

H&M-köp, för den långsiktige!

Ja, som frälst H&M-aktieägare kan man inte annat än att rekommendera er som vill ha en säker ränta på era pengar till att köpa ett antal aktier!

Du får 4,53% ränta på pengarna med en kurs om 209,70kr eftersom utdelningen i vår kommer att bli 9,50kr/aktie.

Själv har jag köpt i omgångar nu ett tag, tyvärr lite för tidigt, om man ser på gårdagens och dagens reaktioner på rapporten för 2010 som kom igår (27/1). För kursen har fått slagsida nedåt. Som lägst har den hittills idag varit ner på  208,10kr (4,57% i direktavkastning).

För egen del köpte jag ett gäng aktier redan på 210 kr idag, men det blir ju trots allt en direktavkastning om 4,52%. Inte alltför illa, eller hur!

Mycket möjligt att kursen kan ramla nedåt 200 ifall pessimismen får råda och att analytikernas domedagssiffror får råda, eftersom många har sänkt sina riktkurser till 200kr. Så du får göra en bedömning hur kall du vill vara på att vänta in bottenkurs för dig.
Uppdatering: Den 3 mars 2011 var kursen och nosade vid 200 kr-strecket (200,30 om jag inte minns fel) vilket ger hela 4,74%!!

Det finns t.o.m. analytiker som siktar längre ned (Fransk investmentbank):

"STOCKHOLM (Direkt) Natixis sänker riktkursen för Hennes & Mauritz till 192 kronor från tidigare 209 kronor. Rekommendationen är minska. Det skriver Reuters."

Men jag bryr mig inte om den kortsiktiga trenden, mer än att det är trevligt att få ett kanonbolag till rabatterat pris, eftersom jag ser mitt innehav i H&M som ett långsiktigt innehav, en så kallad köp-och-behåll-aktie.

Jag tänker mig att H&M kan fortsätta utvecklas bra i 30 år till eller mer, de har många marknader kvar att erövra, t.ex. finns de inte ens på den Sydamerikanska kontinenten än.

Om detta har även Fundamentalanalysbloggen skrivit i ett mycket intressant inlägg H&M på södra halvklotet).

Så ifall jag bara låter en H&M-aktie (köpkurs 210kr) ligga och frodas, under 30 års tid, med en utdelningstillväxt med 10% (vilket inte är högt räknat under de senaste åren!), blir enbart den årliga räntan i form av utdelningar (jag har här använt mig av bloggaren 40procent 20år's excelmall Utdelningsportföljen 30 år för att räkna på utdelningstillväxten):

I år, får jag en ränta (före skatt) på mina investerade pengar om 4,52% (utdelning på 9,50 kr).
5 år, 6,62% (utdelning på 14 kr)
10 år, 10,48%  (utdelning på 22 kr)
15 år, 17,14%  (utdelning på 36 kr)
20 år, 27,62%  (utdelning på 58 kr)
25 år, 44,29%  (utdelning på 93 kr)
30 år, 71,90%  (utdelning på 151 kr)

Sen kan ju du bara multiplicera med det antal aktier just du köper, för att se din årliga utdelning :)
Observera då att jag har inte alls tagit hänsyn till aktiekurstillväxten, ifall du skulle vilja sälja ditt aktieinnehav. Inte heller har jag då räknat med att återinvestera mina utdelningar, vilket på denna långa tidshorisont skulle ge en extra tvist till utdelningarna i positiv bemärkelse.

Men jag har då i o f s inte heller räknat med sättningar i marknaden, i form av lågkonjunkturer eller börskrascher, som kan påverka i negativ bemärkelse. Men, jag är ju en obotlig optimist vad det gäller H&M!

Hur många bankkonton kan ge en så bra ränta?
Ens idag (4,52%)!
(med i princip insättningsgaranti, eftersom jag inte tror H&M kommer att sänka sin utdelningstakt och tillväxt på lääänge än).

Men poängen med denna köp-och-behåll-strategi är ju att aldrig sälja, för att kunna få ta del av den kraftiga ränta-på-ränta-effekten vid så långa innehav. Detta blir med tiden en fin passiv inkomst som bara tickar in pengar allt eftersom!

H&M är ju inte direkt en fluga på börsen, har funnits med på svenska börsen sedan 1974, ligger på OMX Large Cap och var åtminstone förra veckan, svenska börsens största bolag (läs även "H&M inte längre störst på börsen!" från igår).

Jag vill nästan jämföra H&M med Coca-Colas utveckling under åren, som jag tidigare skrivit ett inlägg om "En riktig köp-och-behåll-aktie - Coca Cola".

Ja, ifall du vill vara en försiktig general i dina investeringar på aktiemarknaden och satsa på en trygg världsaktie, med fin direktavkastning och god utvecklingspotential över åren, så gör en egen bedömning och se om du kommer till samma slutsats som jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar